آمار ازدواج سفید در ایران

1400-10-11

رمضانی فر، ح.، و آدیش، م. (1397). مطالعه تجربه زیسته افراد در مورد ازدواج سفید در ایران (مطالعه کیفی جوانان شهرستان گیلان). مطالعات توسعه اجتماعی - فرهنگی, 7(1 ), 195-217. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=496098رمضانی فر حدیثه، آدیش محمدعلی. مطالعه تجربه زیسته افراد در مورد ازدواج سفید در ایران (مطالعه کیفی جوانان شهرستان گیلان). مطالعات توسعه اجتماعی - فرهنگی. 1397 [cited 2022January01];7(1 ):195-217. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=496098 رمضانی فر، ح.، آدیش، م.، 1397. مطالعه تجربه زیسته افراد در مورد ازدواج سفید در ایران (مطالعه کیفی جوانان شهرستان گیلان). مطالعات توسعه اجتماعی - فرهنگی, [online] 7(1 ), pp.195-217. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=496098. نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1 کدپستی: 1461965381 تلفن و دورنگار: 4 الی 44265001کارگاه های آموزشیاخبارJCRخبرگزاری سیناپرسپیوندهای مرتبط



مدیر محترم سایتsid.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید




The online version of the Iranian daily Hamshahriمعاون ساماندهی امور جوانان با ابراز نگرانی از سرنوشتِ فرزندان حاصل از ازدواج سفید گفت: یکی از آسیب‌هایی که وجود دارد، سرنوشت فرزندان ناشی از این نوع روابط است که ناخودآگاه هم ممکن است به وجود بیاید. این کودکان چه سرنوشتی خواهند داشت؟ آنها بالاخره قرار است در آینده در مدرسه ثبت‌نام شوند و شناسنامه می‌خواهند. در حالی که ثبت رسمی نشده‌اند.به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان در واکنش به قبح‌شکنی رابطه با افراد متاهل در جامعه امروزی و علت این نوع ارتباطات بیان کرد: این موضوع به هر حال یک ناهنجاری فرهنگی و حتما کاری نادرست و اشتباه است. اصل موضوع و آن چیزی که مورد نیاز ما در کشور است، حضور مددکاران اجتماعی برای خانواده‌های ایرانی است.وی افزود: بعد از کرونا چالش‌های روانی که برای مردم ایجاد شد، صدبرابر بیشتر از آسیب‌های جسمی است. به تعبیر دیگر اگر آمار فوتی‌های کرونا بیش از ۱۰۰ نفر در روز باشد، در مقابل ۱۰۰ برابر آن افرادی را داریم که دچار مشکلات روحی و روانی شده‌اند. در حالی که هیچ کسی هم برای این موضوع فکری نمی‌کند.تندگویان اظهار کرد: متاسفانه‌ تاب‌آوری خانواده‌های ایرانی به شدت کاهش پیدا کرده است. زیرا در کنار مشکلات اقتصادی، قرنطینه هم روی آنها تاثیر گذاشته است. از این رو مشاوره و مددکاری اجتماعی یا خانوادگی می‌تواند به نوعی به این مسئله کمک کند. بهتر است هر خانواده ایرانی یک مشاور داشته باشد تا در زمان ناهنجاری‌ها به آنها کمک کند. مشاور باید از پیش اخلاق و رفتار همسران را پایش کند و روش‌های درست تاب‌آوری در روابط جنسی و اخلاقی را به آنها آموزش بدهد.  اگر این اتفاق بیفتد، ۹۰ درصد  مشکلات حل خواهد شد.معاون ساماندهی امور جوانان در پاسخ به این سوال که به نظر شما چرا شخص متاهل به ارتباط با افراد دیگری جز همسر خود سوق پیدا می‌کند، گفت: این مشکل به دلیل عدم توجه ما به موضوعات روانی و مهارت‌های زندگی است. زیرا مهارت کافی در زوجین وجود ندارد و  زوجین پاسخگوی درخواست‌ها و نیازهای همدیگر نیستند. البته که همه مشکلات مادی نیست و مسائل زوجین عمدتا روحی است. عدم توجه مناسب زوجین به خواسته‌های یکدیگر و عدم رفع نیازهای معنوی، درگیر نگاه‌های سنتی و مردسالارانه بودن و ... روی برقراری نوع رابطه‌ها تاثیر خواهد گذاشت.تندگویان با اشاره به تاثیر آموزش نوع روابط با جنس مخالف از دوران مدرسه بیان کرد: باید در مدارس ما مهارت‌های زندگی آموزش داده می‌شد که این اتفاق نیفتاد و چون این آموزش‌ها داده نمی‌شود، جوانان بدون مهارت وارد یک زندگی می‌شوند. اخیرا نقش خانواده‌ها در ارتباط جوانان با یکدیگر بسیار کمرنگ شده است. در ایام قدیم نقش خانواده‌ها خیلی پررنگ‌تر و تاثیرگذارتر بود. اکنون عمده آشنایی جوانان توسط خودشان انجام می‌شود.معاون ساماندهی امور جوانان گفت: خیلی از افرادی که به مراکز مشاوره ما مراجعه می‌کنند، هنوز درباره رابطه، به خانواده خود چیزی نگفته‌اند، اما باز هم از آنها استقبال می‌کنیم و خوشحالیم که به یک امین مراجعه کرده اند. در عین حال بسیاری از جوانان هم بدون اینکه با کسی یا جایی مشورت کنند، تصمیم‌گیری می‌کنند. از آنجا که نقش خانواده‌ها کمرنگ شده، مهارت‌های زندگی وجود ندارد، عدم توانایی در برطرف کردن نیازهای یکدیگر مشاهده می‌شود و مشاور هم در کنارشان نیست، یک چنین ناهنجاری‌ای میان زوجین در کشور وجود می‌آید.تندگویان درباره آخرین آمار ازدواج سفید در کشور گفت: علت ازدواج سفید، مسائل فرهنگی و اخلاقی است. کسی که ازدواج سفید می‌کند، گرفتاری مالی ندارد. یعنی هر دو طرف صاحب درآمد هستند و می‌گویند ما حاضر نیستیم درآمد یا دارایی‌های مان را به طور رسمی با کسی تقسیم کنیم و این یک تغییر نگرش فرهنگی در کشور ماست.وی ادامه داد: در ازدواج سفید هر دو طرف معتقدند چه لزومی دارد ما روی کاغذ خودمان را واگذار یا متعهد به شخص دیگری کنیم و همین طوری در کنار هم زندگی خواهیم کرد. این اتفاق یک آسیب بسیار جدی است؛ عدم تعهد، عدم به اشتراک گذاشتن و ترس از ثبت شدن یک رویداد بلندمدت از عوامل ازدواج سفید هستند که کاملا یک مسئله فرهنگی است.معاون ساماندهی امور جوانان تاکید کرد: افرادی که ازدواج سفید می‌کنند بحث مالی و اقتصادی ندارند. زیرا آنها همه امکانات را دارند و فقط حاضر نیستند متعهد شوند.  معاون ساماندهی امور جوانان گفت: یکی از آسیب‌های ازدواج سفید در ایران، سرنوشت فرزندان ناشی از این نوع روابط است که ناخودآگاه هم ممکن است به وجود بیاید. این کودکان چه سرنوشتی خواهند داشت؟ این کودکان بالاخره قرار است در آینده در مدرسه ثبت‌نام شوند و شناسنامه می‌خواهند. در حالی که ثبت رسمی نشده‌اند. در آینده اگر چنین مشکلی باشد، با فاجعه مواجه می‌شویم. به همین خاطر اگر جوانان به دفاتر مشاوره مراجعه کنند و همه تبعات رابطه‌های ازدواج سفید به آنها گفته شود، نسبت به آن چیزی که فکر می‌کنند درست انتخاب کرده‌اند، روشن خواهند شد.تندگویان با تاکید بر اینکه باید مشاوران در مناطق مختلف حضور پیدا کنند، گفت: اگر برخی از مناطق امکانات ندارد، باید به آنجا مشاور اعزام می‌کنیم. در نهایت باید همه دستگاه‌ها کنار هم باشند و بحث مشاوره را توسعه دهند.  معاون ساماندهی امور جوانان درباره رابطه‌های ساندویچی که اصطلاحا درمورد تعدد رابطه‌های جنسی عنوان می‌شود، گفت: این واژه‌ها را قبول ندارم، اما بالاخره اتفاقاتی در اجتماع رخ داده است و ما باید فکری برای این موضوع کنیم. یکی از توصیه‌هایی که داریم اجباری شدن استفاده از مشاوره است.وی افزود: متاسفانه از آنجا که زیرساخت‌های انجام مشاوره اکنون در سطح روستاها و همه شهرستان‌ها وجود ندارد، نمی‌توان آن را اجباری کرد و همین خودش یک سد برای ازدواج خواهد شد. اگر بخواهیم این ساختار را فراهم کنیم و هم مسکنی برای زوجین در نظر گرفته شود، مطمئنم ۷۰ تا ۸۰ درصد بحث‌هایی که به آن آسیب‌های ازدواج سفید گفته می‌شود، کاهش پیدا خواهد کرد.  این مسئول درباره اقداماتی که دولت آینده باید برای بهبود اوضاع جوانان در دستور کار خود قرار دهد، گفت: در حوزه امور جوانان ما یک ایراد و ابهام اساسی رو به رو هستیم که از ابتدای دولت دوازدهم نیز مطرح بود، این مشکل جایگاه فعلی معاونت جوانان است. در خواست ما تفکیک و تبدیل این سازمان به یک سازمان مستقل تحت عنوان معاونت جوانان ریاست جمهوری بود یا حتی من فکر می‌کنم حوزه جوانان برای تبدیل شدن به یک وزارتخانه هم جای کار دارد.  تندگویان بیان کرد: از نظر حجم کار، مطالبات و مشکلاتی که در این حوزه داریم، جایگاه فعلی ما واقعا نمی‌تواند پاسخگو باشد. البته درخواست دولت این بود که این اتفاق بیفتد اما مجلس نپذیرفت. امیدوارم اگر در دولت آینده شرایط فراهم شد به بحث جایگاه معاونت جوانان توجه شود.  معاون ساماندهی امور جوانان تاکید کرد: اگر موضوع جایگاه فعلی حل نشد، باید یک تغییر نگرش اساسی در مورد وظایف و مقررات این جایگاه به وجود بیاید. جایگاه فعلی یک نوع جایگاه سیاست‌گذاری و نظارتی است و هیچ نوع خروجی اجرایی که مدنظر جوانان کشور باشد، ندارد مثل بحث‌هایی مثل اشتغال و مسکن که مرتبط با جوانان می‌شود، اما خروجی عملیاتی ندارد، زیرا نه اعتبارات معاونت در اختیار این جایگاه است و نه از نظر اجرایی اختیاراتی به این جایگاه داده‌اند. بنابراین مشخص است که خروجی آن چیزی نمی‌شود که جوانان کشور از معاونت جوانان انتظار دارند.  وی افزود: ۳۳ دستگاه عضو ستاد ساماندهی امور جوانان هستند. این ۳۳ دستگاه هر کدام اعتبارات مستقلی می‌گیرند ولی هیچ کدام از نظر اعتباری به معاونت جوانان پاسخگو نبوده و هر کدام در وزارتخانه‌های دیگر مشغول هستند و اعتبارات جداگانه‌ای می‌گیرند. ما نمی‌توانیم در فصل اعتبارات آن‌ها ورود کنیم، یا اگر نظارت کنیم و گزارش عملکر آن‌ها مناسب نباشد متاسفانه اختیاری برای برخورد جهت جلوگیری از هدررفت منابع و اعتبارات نداریم.  معاون ساماندهی امور جوانان بیان با اشاره به فعالیت‌های این معاونت در بخش‌ تشکل‌ها و دفاتر مشاوره‌ای حوزه ازدواج گفت: اگرچه در این سال‌ها اقداماتی انجام شده ولی وقتی بحث اصلی ازدواج؛ اشتغال و مسکن است، عملا با این همه کار فرهنگ‌سازی و مشاوره‌ای که ما می‌دهیم، نمی‌توان آنچه را که مورد نظر جوانان کشور است محقق کرد. زیرا مشکل اساسی در جای دیگر است و از اختیارات این معاونت هم خارج است. حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری استCopyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved



مدیر محترم سایتhamshahrionline.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید




https://civilica.com/doc/609943/اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.مقالات فوق بر اساس داده کاوی مقالات مطالعه شده توسط پژوهشگران محاسبه شده است.مقالات فوق اخیرا در حوزه مرتبط با این مقاله به سیویلیکا افزوده شده اند.COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.دفتر مرکزی انتشارات بوم سازه (سیویلیکا): تهران، بزرگراه جلال آل احمد، بین خیابان کارگر و بزرگراه چمران، کوچه پروانه، پلاک ۴، ساختمان چمران، طبقه ۴، واحد ۳۱تلفن: ۸۸۰۰۸۰۴۴ ، ۸۸۳۳۵۴۵۰ ، ۸۸۳۳۵۴۵۱ ، ۸۸۳۳۵۴۵۲ - کد پستی: ۱۴۳۹۹۱۴۱۵۳تمامی خدمات پایگاه سیویلیکا ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است



مدیر محترم سایتcivilica.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید




یک مردم‌شناس و محقق با استناد به پژوهشی که درباره «ازدواج سفید» روی ۲۱۳ زوج و به شکل میدانی انجام داده است گفت: «عمر» ازدواج سفید در ایران بین یک تا سه سال است. ۴۵ درصد از افرادی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته بودند بین ۲۵ تا ۳۰ سال «سن» داشتند.همچنین ۶۲ درصد آنها دارای «تحصیلات» کاردانی و کارشناسی بودند و ۲۳ درصد در مقطع ارشد و دکتری تحصیل می‌کردند؛ این در حالیست که مهمترین «شیوه آشنایی» که از سوی این افراد ذکر شده بود، گروه دوستان و دانشجویی، همکاری در محل اشتغال و فضای مجازی بوده است.«کامیل احمدی» مردم‌شناس، پژوهشگر و نویسنده با استناد به آمارهای پژوهشی که درباره «زندگی خارج از چارچوب ازدواج در ایران» انجام داده است، با تاکید بر اینکه ازدواج سفید در غرب و اروپا ریشه دارد و این پدیده در ایران با معنای غربی آن متفاوت است، با ارائه آمارهای بالا، به تشریح این داده‌های آماری پرداخت. وی که در نشستی در انجمن حمایت از حقوق کودکان سخن می‌گفت، در ابتدای سخنانش با بیان اینکه همباشی بعد از انقلاب جنسی در غرب به وجود آمد و با محوریت اروپا، تقدس رابطه جنسی را بر هم زد، ادامه داد: در سال ۲۰۱۰ نروژ، فرانسه، سوئد و اسپانیا سرآمد کشورهایی هستند که به این شیوه زندگی روی آوردند. این روش آنقدر در این کشورها رواج پیدا کرده که قوانین حقوقی مشابه با ازدواج‌های رسمی برای آنها وضع شده است.این مردم‌شناس با اشاره به این‌که کشورهای همجوار ایران مثل ترکیه یکی از نمونه‌های بارز این شیوه زندگی هستند، اظهار کرد: بعد از تغییرات ایجاد شده از سوی رجب طیب اردوغان و تفکیک جنسیتی ۷۵ درصد خوابگاه‌های این کشور، با این حال مجازاتی درباره شیوه زندگی هم‌خانگی و ازدواج سفید وجود ندارد و شاهد آمار بالای آن به ویژه در استانبول و آنکارا هستیم. در مصر و شهرهای اسکندریه و قاهره این کشور نیز با وجود مجازات دو سال حبس، با روند رو به رشد این شیوه زندگی روبرو هستند. آمار زندگی همباشی در بیروت و غرب لبنان و حتی کشور تونس نیز با رشد فزاینده‌ای روبروست.گروه‌هایی که بیشتر شیوه زندگی بر پایه «ازدواج سفید» را انتخاب کردند  نویسنده این پژوهش با بیان اینکه ماهیت ازدواج سفید در ایران با سایر نقاط دنیا متفاوت است ادامه داد: در ایران آمارهای رسمی و قابل استنادی به دلیل محدودیت‌های موجود درباره میزان رواج این شیوه زندگی وجود ندارد؛ با این حال تغییرات ارزشی بر افزایش میزان هم‌خانگی موثر بوده‌اند.وی با اشاره به اینکه «صیغه محرمیت» یا «ازدواج موقت » نزدیک‌ترین مدل به شیوه ازدواج سفید است که دارای مشروعیت شرعی است، اظهار کرد: نقاط مشابه این دو شیوه در موقتی بودن، وجود رابطه جنسی و تبعات حقوقی کم و کم‌هزینه بودن این دو روش ازدواج از لحاظ مهریه و جهیزیه است؛ با این حال این دو شیوه در بعد حقوقی و مشروعیت با یکدیگر متفاوت هستند؛ به طوریکه در صورت تولد کودکی در شیوه ازدواج سفید، وضعیت وی نسبت به صیغه متفاوت است.احمدی با اشاره به پژوهش انجام‌شده در مورد ازدواج سفید در ایران توضیح داد: این پژوهش در سه کلانشهر تهران، مشهد و اصفهان با حجم نمونه ۲۱۳ زوج و به شکل میدانی انجام شده است. بیشتر افرادی که به این شیوه زندگی روی آورده بودند یا مهاجرین شاغل و یا دانشجویان دارای زیست دانشجویی بودند.پیامدهای ازدواج سفیداین پژوهشگر در ادامه با اشاره به پیامدهای ازدواج سفید اظهار کرد: رنگ‌باختن کلیشه‌های جنسیتی، آزادی انتخاب بر بدن و روابط جنسی، سرد شدن نسبت به ازدواج رسمی، طرد اجتماعی و ترس از پیگرد قانونی پیامدهایی بودند که از سوی افراد مورد بررسی عنوان شده بودند. مهمترین دلیلی که این افراد در مورد روی آوردن به این ازدواج ذکر می‌کردند نیز عدم اعتقاد به ازدواج رسمی، آزادی انتخاب و حق بر بدن، عدم امنیت شغلی و درآمد کافی، آشنایی بیشتر و عدم اعتماد بوده است. «عمر» ازدواج سفید در ایران «تحصیلات» انتخاب‌کنندگان این نوع زندگی این مردم شناس با بیان اینکه بر اساس پژوهش انجام‌شده، عمر ازدواج سفید در ایران بین یک تا سه سال است تصریح کرد: ۴۵ درصد از افرادی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته بودند بین ۲۵ تا ۳۰ سال قرار داشتند. ۶۲ درصد آنها دارای تحصیلات کاردانی و کارشناسی بودند و ۲۳ درصد آنها در مقطع ارشد و دکتری تحصیل می‌کردند. مهمترین شیوه آشنایی که از سوی این افراد ذکر شده بود، گروه دوستان و دانشجویی، همکاری در محل اشتغال و فضای مجازی بوده است.۵۰ درصد افرادی که ازدواج سفید دارند امیدوارند در آینده ازدواجشان رسمی شود  حدود نیمی از مردان قصد نداشتند در آینده ازدواج رسمی داشته باشند وی همچنین با بیان اینکه ۳۹ درصد از افراد مورد پژوهش اظهار کرده بودند نسبت به دین بی‌اعتقاد هستند ادامه داد: ۵۷ درصد از آنها دارای اعتقادات کم و تنها ۲.۹ درصد از آنها نسبت به دین معتقد بوده‌اند. همچنین ۵۲ درصد از آنها که بیش از ۴۰ درصد زنان بودند امید داشتند که ازدواج سفید آنها در آینده به ازدواج رسمی ختم شود؛ این در حالیست که ۴۷ درصد که عمدتا مردان بودند قصد نداشتند تا در آینده ازدواج رسمی داشته باشند. برای ۸۸ درصد از این افراد مسئله بکارت اهمیت نداشته و تنها برای ۱۱ درصد از آنها اعتقاد به این مسئله وجود داشت تولد کودکان بی‌هویت، سقط جنین و استرس پنهان‌ماندن رابطه؛ پیامدهای دیگر ازدواج سفید احمدی، در ادامه فشارهای روانی و استرس ناشی از پنهان‌ماندن رابطه و غیر قانونی بودن این شیوه زندگی را از دیگر پیامدهایی خواند که از سوی افراد مورد پژوهش عنوان شده و گفت: رنگ‌باختن کلیشه‌های جنسیتی، استقبال جوانان طبقه متوسط، عدم پیگیری قانونی در صورت بروز خشونت، تولد کودکان بی‌هویت، تک سرپرستی و سقط جنین، تنگ شدن حلقه انتخاب افراد برای ازدواج و کاهش نرخ ازدواج و بار روانی ناشی از از دست دادن باکرگی برای زنان از دیگر پیامدهای این نوع ازدواج بوده استپیشنهاداتی برای کاهش مشکلات ازدواج سفید این پژوهشگر با اشاره به برخی از پیشنهادهای ذکر شده در این پژوهش برای حل موضوع و کاهش مشکلات ازدواج سفید تصریح کرد: شناسایی جامعه، ابعاد مختلف ازدواج سفید بر مبنای تحقیقات مستقل دانشگاهی و تخصصی، پذیرش موجودیت ازدواج سفید و انکار نکردن روند افزایشی آن، تمهیدات قانونی و پوشش حمایتی، بسترسازی فرهنگی، آگاهی رسانی و آموزش عمومی و تخصصی، کارآفرینی، اشتغال و تحقق شرایط اقتصادی مناسب از سوی دولت و بخش خصوصی، حمایت نهادهای دولتی و انجمن‌ها در چهارچوب سازمان‌های بهداشتی و آموزشی جلوگیری از پیامد آسیب‌های فردی و اجتماعی بخشی از پیشنهادهای مطرح شده است پروانه سلحشوری:از نگاه این افراد انتخاب شیوه زندگی «همباشی» عواید بیشتری نسبت به مضرات آن برایشان داردبه گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست پروانه سلحشوری، نماینده مجلس با بیان اینکه تا سال‌های گذشته شیوه زندگی هم خانگی بیش از زمان حال تابو بوده و تنها در چند سال اخیر است که درباره آن صحبت‌هایی می‌شنویم، گفت: این هم خانگی‌ها ابعاد فرهنگ سنتی را مذموم می‌شمارد و موجب ایجاد هویت دو گانه برای افراد درگیر در آنها می‌شود، به طوریکه این افراد دچار بحران و بیگانگی هویتی می‌شوند. به عبارت دیگر آنها دچار جدال روانی با خودشان می‌شوند.این نماینده مجلس با بیان اینکه احتمالا از نگاه این افراد انتخاب این شیوه زندگی عواید بیشتری نسبت به مضرات آن برایشان دارد تصریح کرد: به نظر می‌رسد آنها ترجیح می‌دهند به این شیوه در کنار یکدیگر باشند و مباحث اقتصادی برای این گروه بسیار پر رنگ است. فرض بر این است که مشکل اقتصادی جوانان را به این شکل به یکدیگر گره می‌زند تا به هم خانگی روی بیاورند.سلحشور با بیان اینکه از دیدگاه جامعه شناسی شاهد روند افزایشی این نوع زندگی در جامعه هستیم، تصریح کرد: کشورهایی که این شیوه زندگی در آنها رونق بیشتری داشته است عمدتا اروپایی بوده‌اند اما در بین آنها چند کشور متعلق به شوروی سابق نیز دیده می‌شود. اگرچه به نظر می‌رسد در کشوری مانند آمریکا به دلیل وجود باورهای مذهبی اقبال مردم نسبت به کشورهای اروپایی کمتر است. با این وجود تا زمانی که در کشورمان به دنبال بررسی علمی این شیوه زندگی نباشیم نمی‌توانیم ابعاد مختلف آن را بررسی کنیم.وی در ادامه تاکید کرد: این اصل باید مورد پذیرش قرار بگیرد که در کشور ما پدیده نوظهور همباشی وجود دارد و باید به چرایی آن فکر کنیم که چطور می‌توان عوامل زمینه ساز آن را کاهش داد و آن را به سامان کرد؟.سلحشور با بیان اینکه از دیدگاه جامعه شناسی شاهد روند افزایشی این نوع زندگی در جامعه هستیم، تصریح کرد: کشورهایی که این شیوه زندگی در آنها رونق بیشتری داشته است عمدتا اروپایی بوده‌اند اما در بین آنها چند کشور متعلق به شوروی سابق نیز دیده می‌شود. اگرچه به نظر می‌رسد در کشوری مانند آمریکا به دلیل وجود باورهای مذهبی اقبال مردم نسبت به کشورهای اروپایی کمتر است. با این وجود تا زمانی که در کشورمان به دنبال بررسی علمی این شیوه زندگی نباشیم نمی‌توانیم ابعاد مختلف آن را بررسی کنیم.وی در ادامه تاکید کرد: این اصل باید مورد پذیرش قرار بگیرد که در کشور ما پدیده نوظهور همباشی وجود دارد و باید به چرایی آن فکر کنیم که چطور می‌توان عوامل زمینه ساز آن را کاهش داد و آن را به سامان کرد؟.اسم پدر در شناسنامه این کودکان ذکر نمی‌شوداین نماینده مجلس با اشاره به اینکه موضوع "خشونت" در ازدواج سفید حتی در ابعاد بین‌المللی نیز دیده می‌شود، توضیح داد: حتی در کشورهایی که حقوق افراد در ازدواج سفید پذیرفته شده است خشونت به چشم می‌خورد. همچنین کودکان حاصل از این نوع ازدواج‌ها خیلی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. بیشتر فرزندان متولد شده در شیوه زندگی هم خانگی منجر به سقط جنین می‌شود و به نظر می‌رسد تنها عده کمی آن هم به دلیل ابعاد انسانی که مرگ یک انسان برایشان اهمیت دارد جان این کودکان را حفظ می‌کنند. همچنین ممکن است این فرض وجود داشته باشد که این افراد به امید وقوع ازدواج رسمی در آینده فرزندشان را سقط نمی‌کنند.سلحشوری در ادامه اظهار کرد: همانطور که می‌دانید اسم پدر در شناسنامه این کودکان ذکر نمی‌شود و به همین دلیل آنها دچار مشکل هویتی خواهند شد. ثبت نام مدرسه این کودکان چگونه خواهد بود؟ به نظر می‌رسد پیش زمینه صحبت در مورد مسائل کودکان این است که بپذیریم چنین ازدواج‌هایی در کشور اتفاق می‌افتد. در صورت انکار این موضوع مشکلی برطرف نمی‌شود. باید وجود این شیوه زندگی را در جامعه جدی بگیریم و به عنوان پدیده نوظهور جامعه مدرن به دنبال خشونت زدایی و ساماندهی کودکان حاصل از ازدواج‌ها باشد. در بخش دیگری از این نشست شهناز سجادی، دستیار حقوق شهروندی معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز با بیان اینکه ازدواج سفید نه تنها تهدیدی برای خانواده بلکه تهدیدی علیه زنان و کودکان است، گفت: شیوه ازدواج سفید تشکیل دادن یک خانواده حبابی است.وی با بیان اینکه در دهه ۳۰ ثبت ازدواج ضروری و اجباری نبوده است، افزود: در این نوع شیوه معمولا بعد از خواندن خطبه عقد زندگی مشترک افراد آغاز می‌شد. در ایران نوین برای نظام‌مندی ازدواج و مشخص شدن مسئولیت‌ها و حقوق افراد ثبت ازدواج رسمی شد. بنابراین می‌توان گفت در گذشته نیز ازدواج‌ها ثبت نمی‌شدند اما به طور کلی می‌توان ادعا کرد پیش از انقلاب اسلامی معشوقه گیری مردان و بعد از انقلاب نیز صیغه موقت آسیبی جدی برای تزلزل خانواده به شمار می‌رود. زنان به امید «ازدواج» پا به عرصه ازدواج سفید می‌گذارنداین وکیل دادگستری با بیان اینکه موضوع با هم بودگی از چند سال پیش مطرح شده است، افزود: زنان اولین قربانیان و کودکان قربانیان بعدی این شیوه زندگی هستند. بعضی معتقدند که این شیوه زندگی یک واقعیت اجتماعی است اما سوال اینجاست که مگر بیماران پدوفیلی واقعیت جامعه نیستند ؟ آیا آنها را نیز باید پذیرفت؟ مردان تنوع طلب هستند، این در حالیست که بر اساس تحقیقی که اخیرا از سوی آقای احمدی انجام شده است زنان با امید ازدواج پا به عرصه ازدواج سفید می‌گذارند.این وکیل دادگستری با بیان اینکه با وجود چارچوب‌هایی نظیر مهریه یا شرایط ضمن عقد باز هم زندگی زناشویی پایدار نیست و ممکن است مردان زن و فرزندشان را ترک کنند، افزود: این سوال مطرح است که چطور می‌شود زنان در چارچوب ازدواج سفید همچنان اعتماد داشته باشند؟. ازدواج سفید یک خانواده حبابی است و فکر می‌کنم مسئله گرایش به این نوع زندگی تنها اقتصادی نیست، بلکه نوعی فرهنگ است که به کشور ما هجوم آورده است.وی با بیان اینکه شیوه ازدواج سفید در غرب چارچوب‌هایی دارند و از جنبه‌های قانونی برخوردار است، گفت: در این کشورها در صورت جدایی ثروت این افراد حتی بین آنها تقسیم می‌شود و یا در زمان اختلاف پلیس می‌تواند مداخله کند. این در حالیست که در کشور ما حتی اگر کودکی در چنین ازدواجی متولد شود آیا زن امکان دریافت شناسنامه را دارد؟ پاسخ این سوال منفی است. ازدواج سفید در ایران رسمیت ندارد چرا که با عرف، مذهب و قانون منافات دارد.دستیار حقوق شهروندی معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه افرادی که به ازدواج سفید روی می‌آورند در قانون زناکار محسوب می‌شوند اظهار کرد: تبعات منفی این نوع ازدواج شامل اضطراب، پنهان کاری، سقط جنین، کاهش فرزندآوری، تهدید به انواع بیماری‌ها نظیر ایدز، خلاءروانی و کودکان بدون هویت است. ازدواج سفید امروز از نظر قانون جرم، از نظر حقوقی بی تعهدی و از نظر شرعی گناه است.سجادی با اشاره به موضوع شناسنامه کودکان حاصل از ازدواج تصریح کرد: هر چند که قانون تا حدی این اختیار را قائل شده است که مادر مراجعه کرده و شناسنامه برای فرزندش صادر شود اما نام خانوادگی مادر بر روی این فرزندان قرار می‌گیرد. مشکل بعدی نیز اثبات نسب است، چرا که مادر نمی‌تواند این قضیه را اثبات کند، چرا که ابتدا باید رابطه زوجیت وی ثابت شود.این وکیل دادگستری با بیان اینکه در ازدواج رسمی تکالیفی بر عهده پدر و مادر قرار دارد،‌ اظهار کرد: فرزند یک رابطه نامشروع از هیچ یک از این حمایت‌ها برخوردار نیست. همچنین بحث ولایت و سرپرستی و تعلیم و تربیت او نیز به چالش کشیده می‌شود. اگرچه ممکن است این قوانین سخت گیرانه برای پیشگیری در نظر گرفته شده باشد اما فرزند حال از چنین ازدواجی گناهی ندارد. به همین دلیل از سال ۷۶ این نگاه تغییر کرد و دیوان عالی کشور در این حوزه وحدت رویه‌ای ایجاد کرد به طوریکه تکلیف پرداخت نفقه و حضانت بر عهده پدر گذاشته شد اما با این وجود فرزند چنین ازدواجی از ارث محروم است.وی با بیان اینکه مسئله نفقه در قانون سال ۹۲ حمایت از خانواده مطرح شده است تصریح کرد: به نظر می‌رسد بر اساس وحدت رویه‌ای که در دیوان عالی کشور مطرح شده است اگرچه موضوع «نفقه» به این کودکان در سکوت به سر می‌برد اما می‌توان پرداخت آن را در نظر گرفت.سجادی با تاکید بر اینکه ازدواج باید به عنوان یک راهکار، آسان شود اظهار کرد: اوایل انقلاب تا قبل از دهه ۷۰ ازدواج آسان بود. قانون باید برای زنان و مردان به شکل برابر اعمال شود. چرا زنان باید همزمان با ازدواج حق خروج از کشور و یا حق طلاق نداشته باشند؟ در صورتیکه این قوانین اصلاح شود گرایش به سمت ازدواج سفید نیز کاهش می‌یابد. باید پرسید چرا زنان حق حضانت فرزندشان را بعد از هفت سالگی ندارند و یا ممکن است حتی حق اشتغال‌شان را از دست بدهند؟.  در بخش دیگری از این نشست سارا باقری وکیل دادگستری و عضو کمیته حقوقی انجمن حمایت از حقوق کودکان با اشاره به مشکلات دریافت شناسنامه کودکان حاصل از ازدواج سفید اظهار کرد: در صورتی که در بیمارستان زنی ازدواجش در شناسنامه ثبت نشده باشد گواهی ولادت برای فرزندش صادر نمی‌شود و بیمارستان‌ها از صدور این گواهی امتناع می‌کنند.وی در ادامه با بیان اینکه نبود گواهی تولد باعث می‌شود تا ثبت احوال شناسنامه این کودکان را صادر نکند تصریح کرد: مشکل بعدی این است که نام طفل از نام خانوادگی مادر برداشته می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود که برای کودک تبعاتی مثل انگ اجتماعی به همراه داشته باشد.باقری با بیان اینکه تنها دو ازدواج دائم و منقطع که همان صیغه است در قانون مورد پذیرش است، اظهار کرد: دو شرط مهریه و مدت زمان مشخص در صیغه ذکر می‌شود و تنها در این صورت است که چارچوب‌های حقوقی درباره این ازدواج وجود خواهد داشت. با این وجود برخی از فقها به این مساله قائل هستند که اگر دو نفر با میل باطنی زندگی کنار هم را آغاز کنند همین کفایت می کند.وی با بیان اینکه اگرچه بر اساس تحقیق اخیر منتشر شده بیشتر افرادی که تمایل به ازدواج سفید دارند تحصیل‌کرده هستند، افزود: این درحالیست که در طبقات پایین نیز این مساله تا حد زیادی دیده می‌شود. با این وجود اگرچه کودکان حاصل این ازدواج ها در مورد شناسنامه و مساله هویت دچار معضل هستند اما تجربه نشان داده قضات زیادی هستند که در این مورد و مشکلات کودکان با آنها همکاری می‌کنند. اما در نهایت اگر معتقد هستیم که فقه امامیه فقهی پویاست و می‌تواند با مقتضیات زمان خودش جلو برود باید تلاش کنیم تا با احکام ثانویه از سوی رهبری حکم صادر شود و در این موضوعات نیز وارد شویم.برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.



مدیر محترم سایتut.ac.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید