IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت سفال و سرامیک
[1] ........................................................................................................................ [ارتش سفالی امپراتور Qin ]
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ارتش سفالی امپراتور Qin


دو هفته نامه هنرهای تجسمی تندیس / شماره سی و هشت / ص 10
عنوان :
نویسنده:
مترجم:
منبع:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

مقبره اولین امپراتور سلسله Qin (206 ـ 221 ق . م) در اوایل سال 1974 به وسیله کشاورزانی که در جستجوی چاه آب بودند، کشف گردید. مدفون شدن 8000 سرباز سفالین با اندازه‌های طبیعی انسان و اسب‌های به صف کشیده را می‌توان به عنوان هشتمین عجایب دنیا ذکر کرد. این مقبره را می‌توان به عنوان بزرگترین کشف دنیا که انعکاس‌دهنده خلاقیت و مهارت در طول تاریخ هنر مجسمه‌سازی در چین است، نام برد. این مقبره سفالین در حال حاضر در Xl'an پایتخت استان Shaanxi قرار دارد که آن را به صورت موزه درآورده‌اند که خود بزرگترین موزه در چین است. در آغاز ساختمان این موزه برای محافظت مجسمه‌ها در محل ساخته شد و امروزه برای سمینارها و آموزش نیز به کار می‌رود. امپراطور ضمن این که حاکم ستمگر و مستبدی بود، انسانی عاقل نیز به شمار می‌رفت. این امپراطور افسانه‌ای هفت گروه جنگی که همه برهنه بودند به وجود آورد. وی به دنیای بعد از این جهان عقیده داشت. و دستور بنای مقبره خود را در اوایل سلطنت خویش صادر نمود.
ارتش سفالین Qin در زیر 3 حفره بزرگ زیرزمینی قرار دارد که با شماره‌های 1 و 2 و 3 مشخص شده‌اند. مجسمه‌ها به ترتیب در ردیف راهروها قرار دارند که با دیوارهایی که از زمین بالا آمده‌اند، جدا شده‌اند و شخصی روی آن‌هاست که توانسته 2000 سال از این مجسمه‌ها محافظت کند. کف راهروها با آجرهای سفالی پوشانده شده است و روی آن‌ها مجسمه‌های سفالینی که صورت آن‌ها طرف مشرق است و مواظب قسمت ورودی هستند، ایستاده‌اند.
حفره شماره 1 که بزرگترین آن‌هاست شامل 3 ردیف پیش‌قراولان است و پشت سر آن‌ها جنگجویان در حالت آماده‌باش قرار دارند. دور این جنگجویان ردیف‌های سربازان قرار دارند که در حال محافظت از پهلوها و پشت سپاه هستند. حفره شماره 2 خانه‌های قوسی در چهار ردیف به همراه ارابه‌ها و بچه‌ها و سربازان به صف کشیده شده‌اند. حفره شماره 3 که کوچکترین این گودال‌هاست به نظر می‌آید مرکز فرماندهی بوده است.
شکل هر کدام از سربازها لباس‌ها، درجه و مقام، حالت صورت‌ها، احساسات به خوبی بیان شده و هر چیزی در حقیقت همه چیز با هم متفاوت و انحصاری است. هدف اصلی و نهایی نشان‌دادن قدرت در صورت‌ها در ارتش است.مدل این صورت‌ها ممکن است جنگجویان شناخته شده‌ای باشند و یا این که خود مجسمه‌سازان و صنعتگران خودشان مدل بوده‌اند چون هر مجسمه‌ای با امضای سازنده‌ی خودش می‌باشد. ارتش سفالی از گل‌های محلی ساخته شده که برای ساختن مجسمه‌ی گلی با چنین ابعادی به اندازه کافی زبر و خشن بدوه‌اند. معدل قد این مجسمه‌ها 8/1 متر می‌باشند و که این اندازه بلندتر از اندازه معمولی مردمان در آن زمان می‌باشد. درجه‌داران بلندتر از سربازان و ژنرال‌های بلندمرتبه، بلندتر از درجه‌داران ساخته شده‌اند. وزن مجسمه‌ها بین 240 تا 660 پووند می‌باشد. تناسبات بدن‌ها پیرو قانون هماهنگی است. یعنی بلنید هر بدن باید 5/7 تا 8 برابر بلندی سر باشد. به نظر اساتید اهل فن هر مجسمه براساس فرم زنده یک سرباز ساخته شده است. امپراطور Qin تما ماساتید مجسمه‌ساز را از گوشه و کنار مملکت جهت ساخت این ارتش فراخواند. مشخصات چهره و جزئیات صورت و فرم موهای جنگجویان در این ارتش کاملاً با هم متفاوت است. طبق سنت‌های فئودالی، این مهارت‌ها از پدر به پسر و از استاد به شاگرد می‌رسید. کارگاه‌های مجسمه‌سازی، تجربیات زندگی مجسمه‌سازان و این که تمام مردم زیر سلطه امپراطور بوده‌اند کاملاً در این شاهکارها نمودار است. ساختن یک چنین شاهکاری شاید برای بهتر جلوه دادن قدرت امپراطور بوده است. مطالعاتی که انجام شده، نشان می‌دهد که مراحل مختلف بر روی این مجسمه‌ها انجام گرفته از جمله درست کردن خاک نرم، ساختن بدن‌های بدون دست و پا که به صورت پوک درست شده و پاها با گل سفت و سرکه روی آن‌ها قرار گرفته است. بازوها و بدن‌ها با گل پوک جداگانه درست شده و قسمت‌هایی که دارای جزئیات بوده با گل نرم ومرغوب. سربازها از دو قسمت ساخته شد، و به هم وصل گردیده و سپس پخته شده‌اند. صورت‌ها، موها، لباس‌ها و جزئیات اسباب جنگ، به طور بسیار دقیق حکاکی شده که نشانگر شخصیت هر جنگجو می‌باشد. مجسمه‌ها در حرارت 950 تا 1050 درجه سانتیگراد پخته شده‌اند که این درجه حرارت خیلی بیشتر از پخت کارهای قبلی کشف شده است. بعد از پخت مجسمه‌ها با رنگ‌های گیاهی رنگ شده‌اند که به مرور زمان تحت‌تأثیر عوامل مختلف کمرنگ گردیده‌اند. از زمان کشف این ارتش سفالین میزان خرابی رنگ‌ها بر اثر مراقبت‌های ویژه در محل کمتر گردیده است. این اثر تاریخی نمایانگر تشکیلات سیاسی و فرهنگی غنی سلسله Qin به صورت کمی و چه کیفی می‌باشد. این اثر پیشرو کارهای هنری سلسله‌های پادشاهی بعد در چین گردید.

 [1]


فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com