IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت دوسالانه مجسمه سازی معاصر تهران / دوسالانه پنجم
[1] ............................................................. [گفتگو با شاهرخ اکبری دیلمقانی دبیر اجرایی پنجمین دوسالانۀ مجسمه سازی]
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گفتگو با شاهرخ اکبری دیلمقانی دبیر اجرایی پنجمین دوسالانۀ مجسمه سازی
عباس اکبری
دوهفته‌نامه هنرهای تجسمی تندیس شماره صد و سیزده، ص 10
عنوان :
نویسنده:
منبع:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

همان‌طور که می‌دانید در دو سالانه‌های قبل تلاش بسیاری شد تا انجمن‌ مجسمه‌سازان متولی برگزاری دوسالانه باشد؛ مسأله‌ای که در این دو سالانه به نظر می‌رسد به فراموشی سپرده شد و مجدداً به جای اول برگشتیم، و این یکی از مسائل مهم حاشیه‌ای نحوۀ برگزاری این دوسالانه بود. لطفاً در این خصوص و دربارۀ کلیت جریان اجرای دوسالانه توضیح دهید؟
بگذارید موضوع را شفاف کنیم؛ جلساتی برای چگونگی اجرای دوسالانه از یک سال قبل در انجمن مجسمه‌سازان برای حضور، همکاری و مشارکت همگانی به وسیلۀ انجمن برپا شد و پس از همفکری، اعضای شورای سیاستگذاری و دبیران، انتخاب شدند. متعاقب این انتخاب، هماهنگی لازم جهت اقدام اجرایی با مرکز هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر به عمل آمد، و طی تفاهم‌نامه‌ای اقدامات عملی جهت تحقق برپایی دوسالانه صورت گرفت. برخلاف شنیده‌ها انجمن در حقیقت جزء ارکان اصلی برگزاری دوسالانه بوده است.

دربارۀ چگونگی انتخاب خود بگویید؟
شورای دبیران و شورای سیاستگذاری پس از هماهنگی‌های متعدد، از بین افرادی که مدنظر بودند، پیشنهاد دبیر اجرایی دوسالانه را به من دادند، و با پذیرش مسؤولیت اجرایی دوسالانه از طرف من مسأله خاتمه یافت.

با توجه به قبول این مسؤولیت چه تمهیداتی اندیشیدید که این دوسالانه ـ لااقل در حوزۀ کاری شما (امور اجرایی) ـ از دو سالانه‌های قبل متمایز باشد؟
چند ایده را عملی کردم: 1ـ پیشنهاد استقرار دبیرخانه در موزه هنرهای معاصر، به خاطر امکانات بهتری که در موزه وجود داشت، و قطعاً موجب کسب نتایج مطلوب‌تری می‌شد. 2ـ استفاده از نیروهای دوسالانه‌های قبل، به دلبیل تجربۀ اجرایی آنها و به کارگیری این تجربه در برگزاری دوسالانۀ پنجم. 3ـ پیشنهاد پذیرش و انتخاب آثاری که با امکانات و فضای موزه هنرهای معاصر قابل نمایش و ارائۀ مناسب باشند تا فشردگی ـ که در نمایشگاه‌های قبلی شاهدش بودیم ـ به حداقل ممکن برسد، با توجه به این که مسألۀ فوق در چیدمان خوب آثار مؤثر بود.

تا جایی که به خاطر دارم، در چند دوره از دو سالانه‌های قبل مسؤولیت اجرایی داشتید . از این تجربه چه استفاده‌ای کردید؟
من بجز این دوره، در دو ورۀ اول و دوم و همچنین نمایشگاهی که در سال 68، در همین موزه برگزار شد و در حقیقت پیش‌درآمد دو سالانه‌های مجسمه بود، مسؤولیت اجرایی داشتم. قبول این مسؤولیت، فضای ذهنی مطلوبی را در مقایسه با دو سالانه‌های دیگر برایم ایجاد کرد تا بتوانم شرایط بهتری را برای به نمایش گذاشتن مجسمه‌ها و ایده‌های هنرمندان، خصوصاً نحوه و مکان چیدمان آثارشان، مهیا کنم. تلاش کردم ـ در قیاس با سایر دوره‌هایی که خود مسؤولیت اجرایی آنها را برعهده داشتم ـ هماهنگی لازم با فضای ذهنی هنرمندان، در خصوص نحوۀ مطلوب اجرای موردنظرشان، جهت نمایش هرچه بهتر آثارشان، صورت گیرد و دست‌کم نظرات‌شان برآورده شود، ضمن اینکه سلیقۀ کلی هم در خصوص توجه به جنسیت، ابعاد یا موضوع آثار برای هماهنگی کلی چیدمان در نظر گرفته شود.

به غیر از ویژگی‌ فوق و با توجه به اینکه خود مجسمه‌ساز هستید، شاخصه‌های متمایز این دوسالانه را چه چیزهایی می‌دانید؟
طبیعی است که می‌بایست هر دوره نسبت به دوره‌های قبل، هم از نظر کمی و هم کیفی شرایط مطلوب‌تری را به اجرا گذاشت، و ما شاهد این اتفاق در این نمایشگاه هستیم. در این نمایشگاه، نگاه هنرمندان با تحولات هنری روز دنیا هماهنگی و سیر منطقی‌اش را دنبال می‌کند. به عبارتی: در این نمایشگاه می‌توان نمونه‌هایی از جریانات هنری روز دنیا را مشاهده کرد. همچنین ـ در این نمایشگاه ـ شاهد ارائۀ آثاری با مواد و مصالح متنوع هستیم، که تنوع‌شان نسبت به دوره‌های قبل بسیار چشمگیر است. نور، صدا و فضای خاص هنرمند در ارائۀ آثار از پدیده‌های تازه‌ای است که به مجسمه‌سازی معاصر ما اضافه شده است و نوید یک جریان هنری پیشرو را در آینده می‌دهد. علاوه بر این، یکی از شاخصه‌های این دوسالانه حضور موج جدیدی از هنرمندان جوان با ایده‌های نو و به کارگیری ابزارهای بیان جدید مانند ویدئو آرت در مجسمه‌سازی است.

به‌نظرم استقبال کم‌نظیری را در روز افتتاحیه شاهد بودیم، آن را نتیجۀ چه چیزی می‌دانید؟
لازم به ذکر است که اغلب نمایشگاه‌های مربوط به مجسمه‌، همیشه جذابیت‌های لازم را بر مخاطب خاص و عام خود دارد. ولی سوای این ـ که شامل هر نمایشگاه مجسمه‌ای می‌شود ـ یکی از دلایل مهم این مسأله انعکاس خاص از برگزاری و نمونه آثار کاملاً متفاوت با دوسالانه‌های قبلی بود، که خود عاملی مهم در جهت انگیزۀ حضور برای بازدید از آثار، در زمان افتتاح دوسالانه، شد.

نمی‌دانم که این سؤال به حوزۀ کاری شما به عنوان دبیر اجرایی مربوط می‌شود یا نه، منظورم ثبت اسناد، خصوصاً کاتالوگ نمایشگاه است؟ در حقیقت می‌خواهم اهمیت این موضوع را با توجه به انتقادهایی که نسبت به این مسأله در دو سالانۀ قبل شد یادآور شوم، و اینکه در این مورد چه کردید؟
البته این مسأله به مسؤول خود ربط دارد، و اما موزه هنرهای معاصر، به عنوان یکی از حامیان دوسالانۀ قبل، در تلاش است که کتاب دوسالانۀ چهارم را به زودی به چاپ رساند. در این رابطه، در دو سالانۀ پنجم، برنامه‌ریزی‌ها به سمتی است که تا پایان نمایشگاه، کاتالوگ آن، چاپ و منتشر شود. امیدوارم به زودی شاهد چاپ هر دو مجموعه باشیم.

متشکرم.

 [1]


فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com