IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت دوسالانه مجسمه سازی معاصر تهران / دوسالانه سوم
[1] ........................................................................................ [کلیاتی درباره سومین بینال مجسمه‌سازی معاصر تهران]
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کلیاتی درباره سومین بینال مجسمه‌سازی معاصر تهران
پرویز تناولی

عنوان :
نویسنده:
منبع:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

اگر کسی بخواهد مجسمه‌سازی امروز ایران را ارزیابی کند و از چند و چون آن سر دربیاورد، دوسالانه اخیر می‌تواند راهنمای خوبی برایش باشد. این دوسالانه هرچند آینه تمام‌نمای مجسمه‌سازی معاصر ایران نیست و جای بسیاری از مجسمه‌سازان در آن خالی است، اما معرف مجسمه‌سازی نسل جوان هست، زیرا آثاری که در آن عرضه شده، غالباً بدست مجسمه‌سازاتنی با میانگین سنی 25 سال ساخته شده است.
قبل از آنکه مسئولیت‌ دبیری سومین دوسالانه مجسمه‌سازی را به عهده بگیرم، هیچگونه آگاهی درباره مجسمه‌سازی امروزمان نداشتم. بیست و سه سال است که رابطه من با مجسمه‌سازان به ویژه نسل جوان قطع شده است. در فاصله این مدت مدارس هنری زیادی تأسیس و مجسمه‌سازان به ویژه نسل جوان قطع شده است. در فاصله این مدت مدارس هنری زیادی تأسیس و مجسمه‌سازان بسیاری از آنها فارغ‌التحصیل شده‌اند. چهارصد نفری که بری شرکت در بینال ثبت‌نام کرده بودند، اغلبشان از همین گروه بودند، هرچند تنها کمتر از یک چهارم آنها به درون نمایشگاه راه یافتند.
تماشای آثار نیز برایم درخور توجه و غیرمترقبه بود. تقریباً همه گونه مجسمه با اشکال و مصالح و اجراهای مختلف به دوسالانه عرضه شده بود. جوانترها اغلب به تجربیات تازه دست زده بودند و با آگاهی از آنچه در دنیا می‌گذرد، بی‌ترس و واهمه هر آنچه را که می‌خواستند، عرضه کرده بودند و مسن‌ترها به مسیر گذشته خود ادامه داده بودند. داوری چنین آثار متنوع و ناهماهنگ به ویژه در مرحله اول کار آسانی نبود. اما با کوشش هیئت منتخب به خیر برگزار شد و طبیعتاً به درون راه یافتگان را که عده کمتری بودند خشنود و کنار رفتگان را که تعداد بیشتری بودند ناخشنود باقی گذاشت و این‌البته بحث‌های زیادی را به دنبال آورد. بیشتر این بحث‌ها بر سر کیفیت کارها و مقایسه آنها با آثار و نمایشگاههای مشابه‌شان در غرب بود، امری که بر منطق و انصاف استوار نیست. کشوری که از عمر مجسمه‌سازی مدرن آن بیش از چهار دهه نمی‌گذرد و در بینال اولش که در سال 1337 برگزار شد، تنها شش مجسمه‌ساز (کل مجسمه‌سازان آن روز) شرکت کردند، با غربی که عمر بینال ونیزش از صد سال فراتر می‌رود، چگونه قابل مقایسه است و یا مجسمه‌سازی ما که پس از دوران درخشان هخامنشی، اشکانی و ساسانی به خاموشی گرائید و اروپایی که سن مجسمه‌سازی‌اش از 3000 سال پیش تاکنون قطع نشده. از جهت دیگر فترتی که طی بیست سال گذشته بر مجسمه‌سازی ما حادث شد، گذران طبیعی این رشته را نه‌تنها کند، بلکه اثرات نامطلوبی هم بر آن گذاشت که آثارش هنوز هم باقی است. از جمله نصب مجسمه‌های «دستوری» و بی‌محتوا و بدسلیقه و در میادین و معابر بمنزلۀ افت شدیدی در سلیقه عمومی بود و یکباره به همه جای کشور سرایت کرد. نوآموزان نیز از گزند این کژ سلیقگی‌ها در امان نماندند به حدی که در نیمی از آثار داوطلبان شرکت در بینال اثراتش مشهود بود که همین امر آنان را از ورود به نمایشگاه محروم کرد. با در نظر گرفتن این سوابق و این شرایط جای شکرش باقی است که توانستیم نمایشگاه و همایشی موفق و آبرومند برگزار کنیم و توجه هیئت بین‌المللی داوری را که از سرشناختگان و هنرشناسان هنر امروز جهان هستند، به سوی آن جلب کنیم. انعکاسات داخلی نیز بسیار موثر بوده است. بازدیدکنندگان که اغلب آنان جوان بودند برای اول بار به مفهوم نمایشگاه مجسمه در هوای آزاد پی‌بردند و توانستند مجسمه‌های بزرگ را در فضای مناسب حالشان ببینند. همچنین علاوه بر مصالح کلاسیک مجسمه‌سازی (برنز و سنگ و چوب) فرصت یافتند مواد و مصالح دیگر، از جمله انواع پلاستیک،صفحات و مفتول‌های فلزی و اسقاط ماشین‌آلات و مصالح دورریختنی (روزنامه و گونی) و استفاده از تکنیک‌های امروزی چون حرکت و نور و مغناطیس را به عین مشاهده کنند. برخی از شهروندان و دست‌اندرکاران امور شهری نیز از نمایشگاه ما دیدن کردند و علاقمند به همکاری با مجسمه‌سازان دوسالانه و آثار پیشرفته آنان شدند و این تازه آغاز کار است و هنوز باید منتظر پیامدهای بیشتر و بهتر بود. مجسمه‌سازی ما جوان است. بسیاری از مجسمه‌سازان ما هنوز مراحل تجربی را می‌گذرانند و در تلاش پیدا کردن راهی شخصی برای عرضه افکار و احساساتشان هستند. بخشی از تلاش آنها سعی در خلاصی از نفوذ مجسمه‌سازی قدرتمند غرب است. امر فوق کار آسانی نیست و نیاز به ریاضت و سخت‌کوشی و زمان دارد. عامل دیگری که می‌تواند برای مجسمه‌سازان جوان ما مؤثر باشد، ایجاد ارتباط با هنر و هنرمندان دیگر نقاط جهان است. امروز دیگر هنر مرز و بومی ندارد و هنرمند آفریقایی و آسیایی هم‌چون هم‌صنفان اروپایی و آمریکای‌اش خود را در مسائل جهانی سهیم می‌داند و می‌خواهد در صحنه باشد. حال که انزواگرایی را پشت سر گذاشته‌ایم، وقت آن رسیده است که غرفه و جایی در نمایشگاههای بزرگ بین‌المللی مثل بینال ونیز و شهرهای دیگر داشته باشیم و دوباره به جهان هنر و جهانیت زیبایی که در پس آن است، بپیوندیم. دوباره به راه برگشته‌ایم و راه همین است که درآنیم.


شرکت کنندگان:
آریانی‌نیا، حجت‌اله / آسوده، ابوالقاسم / آقابابایی، غلامرضا / احمدی، بابک / احمدی، مهدی / اسمعیلی شریف، کامبیز / اسمعیلی شریف، کامران / اسعدی، عبدالرضا / اسعدی، فاطمه (فرزانه) / اشرف ورزیده، مهدی / اکبری، عباس / امدادیان، فاطمه / امیدبخش، مهدی / امیری راد، بهروز / امیر یاراحمدی، رضا / انصاری، علی / انوشفر، محمدمهدی / ایمانی، کیانوش / بخشی موخر، محمود / بلاغی ینالو، امین / بلالی، عصمت / بهابادی، محمد / بهبهانی، تاها / پورمحمدی، مرتضی / تقی‌زاده، ژینوس / تنظیفی، ایرج / ثمینه، عصری / جدید، حمیدرضا / جلیلوند، فرحناز / جلیلیان فرد، فرهاد / جوانمرد، بابک / خدادادی، رضا / خزایلی، پویا / خضابی، پریسا / خلجی، محمدرضا / دارش، بهروز / ذبیح‌اله‌زاده، محمدرضا / رسول‌زاده، مینا / رضایی، اعظم / رنگ‌چی، مهدی / سعادت قرین، رامین / شریفی شورجه، مریم / شریفان، سیامک / شفیعی مقدم، ندا / شناور، حسین / شهبازی، نسترن / شهیدزاده، مریم / شیردل، حمیدرضا / صبری، کامبیز / صلواتی، عفت / طاهری، محمدحسن / عاقلی، قدرت‌ا... / عماد، محمدحسین / کامیار، خاطره / گروسیان، ملک دادیار / غیاثوند، علی / فرقدانی، فریبا / لزگی، روزبه / مام بیگی، فریدون / مجیدی، عباس / محمدی‌فکورزاده، نغمه / مرادیان،غلامرضا(جمشید) / معبد، امیراحمد / موسوی، فرشته / موزه‌کش پیربرگ، لیلا / مولاییان، رحیم / مهاجر، نگین / مهری، فرزانه / میرحسینی، معصومه / ناصح، فرانک / نجیبی، جعفر / نعمت‌اللهی، مرتضی / نعمتی، روح‌انگیز / نعمتی شریف، بیژن / نقدی‌پور، کوروش / هدایت‌زاده، فرزین / هوشمند وزیری، ناصری / هوشیار، مهران / یحیایی، رضا / یراقچی، امیرحسین

 [1]


فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com