IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت مقالات پیرامون مجسمه سازان خارجی
[1] ........................................................................................................................... [آنیش کاپور، متولد 1954]
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آنیش کاپور، متولد 1954



عنوان :
نویسنده:
مترجم:
منبع:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

کاپور در بمبئی، هند متولد شد. بین سال‌‌های 1977ـ1972 در کالج هنر هورنسی (Hornsey) لندن و در مدرسه هنر چلسی لندن در سال‌‌های 1978ـ1977 مشغول به تحصیل بود. در سال 1980، اولین نمایش انفرادی خود را در پاتریس الکساندر پاریس و اولین نمایشگاه انفرادی در گالری عمومی را در سال 1982 با عنوان هنرمند مقیم در گالری هنری واکر در لیورپول برگزار کرد. در سال 1982 بود که نمایشگاهی از میان انبوه نمایشگاه‌‌های انفرادی خود را در گالری لیسون لندن برپا کرد. در سال 1984 اولین نمایش انفرادی را در گالری باربارا گلدستون، نیویورک اجرا کرد. کاپور در چهل و چهارمین بینال ونیز به سال 1990 هنگامی موفق به دریافت جایزه پرمیو دومیلا (Premio Duemila) شد که نماینده انگلستان محسوب می‌‌شد. در سال 1991 جایزه ترنر را از گالری تیت لندن اخذ کرد. او در بسیاری از نمایشگاه‌‌های گروهی و انفرادی معتبر سراسر دنبا شرکت جست و چیدمان‌‌های بسیاری در نمایشگاه‌‌های بزرگ اجرا کرده است. او همچنین سفارش‌‌های بزرگی را در سال 2000 از جمله «تارانتانتارا» (Tarantantara) برای مجموعه هنر معاصر بالتیک در گیتس شید (Gateshead)، پارابولیک واترز برای پروژه تجسمی کنید هزاره در لندن و همچنین در سال 2002 مارسیاس برای تورباین‌‌هال (Turbine Hall)، تیت مدرن لندن اجرا کرده است. کاپور در طی دهه گذشته، موفق به دریافت درجات دکترای افتخاری و بورس از موسسات آکادمیک شده است و در سال 2003 لقب CBE گرفت. او در لندن زندگی و همچنان مشغول به کار است.
اولین استفاده کاپور از پودر رنگ در مجسمه به دنبال دیداری از زادگاهش، هند، در سال 1979 به وقوع پیوست. اولین مجسمه‌‌های این سبک از رنگ و گچ ساخته شدند و از گروهی از اشکال با رنگ خالص به وجود آمدند.
خود در گفت‌‌وگویی با کنستانس لوالن گفته است: «یکی از چیزهایی که من همواره سعی در انجامش داشتم رسیدن به چیزی بود که به ظاهر آشفته (به هم ریخته) باشد و هم بطور آشکار، و در ظاهر خودمختار» . در حین گسترش بیشتر اثر، استفاده از چوب، فایبرگلاس و یا گچ به عنوان تکیه‌‌گاه مطرح شد، و شکل‌‌ها، در آثاری چون «شن سفید، ارزن سرخ، گل‌‌های بسیار» (1982) و «سرود آبی» (1983) بتدریج به بیان گیاه و اشکالی کانی نزدیک شدند. کاپور با حضور این آثار هم در سطحی ملی و هم در صحنه بین‌‌المللی شهرتی کسب نمود، بطوریکه آثار تجسمی او برای ارائه در نمایشگاه‌‌های معتبری همانند آپرتو 82 در چهلمین بینال ونیز (1982) و «انتقالات: هنر مجسمه جدید از انگلستان، در هفدهمین ینال سائوپائولو (1982) انتخاب شد. کاپور علاوه بر رنگ کردن نمای بیرونی، با ساخت مجسمه‌‌های توخالی سعی در تجربه فضای درونی اجسام نمود. باز در همان گفت‌‌وگو گفته است: «هدف ساخت شی‌‌ای بود که جسمیت ندارد.» او در طی سالیان با مواد کاملاً متفاوتی از قبیل ماسه سنگ، سنگ مرمریت، بتون، آهن و فولاد کار کرده است. رنگ همواره به عنوان یک عنصر نمادین، ضرورت وجود خود را در کار او حفظ کرده است، و پیوسته نقش خود را همانند آثار توخالی یادبودی و به عنوان نیروی محرک و آگاه کننده نشان داده است.

برای مطالعه بیش‌‌تر:
1. جرمانو چلانته: آنیش کاپور، انتشارات چارتا، میلان، 1996
2. هومی کی باهبا، پیر لویجی تانزی: آنیش کاپور، گالری هیوارد، لندن و انتشارات دانشگاه کالیفرنیا، 1998
3. دونا دوسالوو، سسیل بالموند: آنیش کاپور: مارسایاس، انتشارات تیت، 2002

 [1]


فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com