IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت مقالات پیرامون مجسمه سازان ایرانی
[1] ................................................................................................... [گزارش جلسه نقد و بررسی آثار اصغر خانچی]
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزارش جلسه نقد و بررسی آثار اصغر خانچی (١/ ١١/ ١٣٨٤)


روابط عمومی فرهنگستان هنر
عنوان :
نویسنده:
مترجم:
منبع:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

جلسه نقد و بررسی آثار اصغر خانچی، مجسمه‌ساز، در مؤسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، در این جلسه آقایان هادی، نجیبی، فخیمی، ارژنگ و خانم تریان حضور داشتند و به بررسی آثار این هنرمند پرداختند.
در ابتدای این جلسه، نجیبی ضمن بیان اینکه آثار هنری به هر حال باید مورد نقد و بررسی قرار گیرند، گفت: «اما چگونگی این نقد و بررسی مهم است. ما باید متوجه شویم که هنرمند به شیوه آکادمیک یا تجربی یا... کارکرده و آنگاه با توجه به شیوه کار، آثار او را ارزیابی کنیم.»
در ادامه جلسه هادی ضمن بر شمردن نکاتی راجع به نگاه و تکنیکهای این هنرمند، نظرهای فخیمی را راجع به تکنیک و نگاه خانچی جویا شد. فخیمی ضمن ابراز این که بیشتر راجع به شخصیت ایشان می‌توان سخن گفت تا کارهایشان، ادامه داد: «تصور من بر این است که بهتر است حرفهایی را که راجع به زندگی ایشان و هر هنرمند دیگری وجود دارد، به بحث بگذاریم. گو اینکه این دیدگاه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.» ایشان همچنین در مورد مجسمه‌سازی گفت: «مجسمه‌سازی در کشور ما تعریف واقعی خود را ندارد، ‌چون که جایگاهش مشخص نشده است.»
در ادامه جلسه استاد ارژنگ در باب کارهای خانچی و تأثیراتش در مخاطب گفت: «این نمایشگاه می‌توانست در یکی از موزه‌ها برگزار شود و باید این کارها در جای خودش توزیع شود. سبک کارهای خانچی مختلف و متنوع و نیز جالب است. در کارهای ایشان هم کار رئال به چشم می‌خورد و هم کار مدرن. به همین جهت کارهای خانچی می‌تواند در موضع‌های مختلف قرار گیرد.»
هادی در ادامه جلسه پیرامون صحبتهای گفته شده از محدودیتهای فرهنگی و هنری موجود در کشور سخن گفت و در ادامه نظر خانم تریان را راجع به قدرت تکنیک و عناصر کاری خانچی جویا شد. لیلیت تریان ابتدا عدم تمایل خود را راجع به اعلام نظر در مورد کار یک هنرمند اظهار داشت و گفت: «من حق قضاوت به خودم نمی‌دهم تا در مورد کار یک هنرمند نظر بدهم. چون هنرمند کاری را انجام داده و به عرضه عموم قرار داده و هر کس با نگاه خود به آن نگاه می‌کند.»
در ادامه هادی در باب قدرتهای کاری خانچی از نجیبی نظر خواست. نجیبی گفت: «نقد و بررسی آثار یک رشته خاصی می‌خواهد و هر کس نمی‌تواند عهده‌دار این مقام باشد. در هنر معاصر دنیا دو نوع هنرمند داریم، یکی هنرمندی که مفهومی کار می‌کند و دیگر هنرمندی که واقعیت‌گرا کار می‌کند. در جامعه هم دو نوع طراحی داریم، یکی مفهومی و دیگری واقعی که ما در کارهای خانچی این دو نوع طراحی را به وضوح می‌بینیم.»
فخیمی در ادامه به ضعف و قدرت بعضی کارها اشاره کرد و کار «دستهای خودش» را کاری قدر و واقعیت‌گرا دانست و در کنار آن «حدیث سعدی» را به لحاظ آناتومی دارای ضعف طراحی عنوان کرد. وی در این رابطه افزود: «بعضی کارهای خانچی شلوغ است و برای بیانش مجبوریم به خوبی در آن جستجو کنیم. خانچی در کارهای انتزاعی‌اش از فرمهای سنتی استفاده کرده است.»
در پایان جلسه، هادی در بعد ایجاز و خلاصه شدن فرمها، نظر فخیمی و ارژنگ را جویا شد. فخیمی در باب عناصری که در مجسمه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و اینکه باید ابزار با افکار هماهنگی داشته باشد تا بتوان با عنصری که کار می‌شود، ارتباط برقرار کرد نکاتی را بیان کرد. ارژنگ نیز در ادامه صحبتهای فخیمی از نرمش چوب و تهاجم سنگ در کار کردن با آن‌ها گفت.

 [1]


فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com