IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت مطالب و مقالات مجسمه سازی
[1] .................................................................................................................................. [مجسمه و رسانه ]
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مجسمه و رسانه
حمید سوری
----------
سايت خبري خانه هنرمندان ايران
عنوان :
نویسنده:
مترجم:
منبع:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

جلسه انجمن مجسمه سازان با عنوان " مجسمه و رسانه " در تالار بتهون با سخنراني حميد سوري برگزار شد.
به گزارش سايت خبري خانه هنرمندان ايران حميد سوري در اين سخنراني که با موضوع مجسمه و رسانه برگزار شد گفت : رسانه تعريف هاي متعددي دارد و واژه اي تا به حد زياد جديد است . تا 1921 Medium که مفرد آن Media است به کساني گفته مي شد که قابليت احضار روح داشتند . اما کم کم واژه Medium براي کساني بکار برده شد که با تبليغات سرو کار داشتند بکار رفت و زمانيکه راديو و تلويزيون به رسانه هاي عمومي پيوست به واژه جديدي نياز شد که همان واژه Media بود که سابقا براي تبليغات استفاده مي شد.
رسانه به هر فرم ، مواد، کانال و.. گفته مي شود که يا اطلاعاتي را در برداشته باشند و يا اطلاعاتي را منتقل کنند. آنچه در جهان هنر مي تواند براي ما جالب توجه باشد سه مورد از تعريف رسانه است :
مواد Material: هر اثر هنري از مواد تشکيل شده است که به آن Medium گفته مي شود . اگر آثار از چند ماده تشکيل شده باشد به آن Mixed Medium مي گوييم . در گونه هاي مختلف هنري هم از واژه Media استفاده مي شود. آثار هنري که از شکل هاي مختلف بهره مي گيرد به Multi Media شهرت يافته اند . تا ميانه دهه 90 ميلادي وقتي از Multi Media حرف مي زنيم منظور تلفيق هنرهاي مختلف بود . اما بعد از 90 ميلادي Multi Media به چند رسانه که از کامپيوتر و وسايل الکترونيکي تشکيل شده اند مي گوييم.
رسانه به عنوان مواد هميشه دغدغه هنرمندان و مجسمه سازان بود .گاه استفاده از مواد براي تغيير نگرش از مفهموم مجسمه سازي است و گاه ارجاعات متفاوتي را مي توانيم با تغيير مواد به ديگران القا کنيم .
رسانه به مثابه گونه هنري : دردهه 60 ميلادي هنرمندان معتقد بودند که چنانچه هر رسانه از محدوده خود به حيطه رسانه هنري ديگر وارد شدو اثر هنري فاخر نيستند. در واقع از دهه 60 ميلادي با گرايشي روبرو هستيم که گونه هاي هنري دچار بحران مي شوند . اين گونه ها تلاش در جهت ناب بودن و خالص بودن نمي کنند . مجسمه سازي دو بعدي مي شود و از اين جهت بن بستي که هنر به سبب مدرنيسم به آن دچار شده بود از بين مي رود. چنانچه رسانه به منظور گونه اي هنري باشد ما در بحران به سر مي بريم اما اگر وارد دوران Post Media شود هنر حفظ شده است. جهان هنر ديگر در يک گونه هنري محدود نيست ليکن امروزه هنوز موزه ها و دانشگاه ها بر پايه رسانه ها تقسيم بندي مي شوند.
رسانه هاي عمومي : اين رسانه ها اهميت فوق العاده اي پيدا کرده اند که تسلط رسانه ها را بر ما بيش از پيش قوي ساخته است . درک ما از جهان بيرون بر پايه باورهاي ما است . ما پديده ها را آنگونه که هستند درک نمي کنيم ما يک چهار چوب مرجع داريم که به ما جهت مي دهد تا جهان پيرامون را دريابيم . رسانه ها کاري کردند که ما بتوانيم امروزه آنها را ادامه بدن آدمي بدانيم . امروزه تلفن ادامه گوش آدمي است و اعضاي آدمي را امتداد مي دهند در نتيجه جهاني که ما درک مي کنيم تغيير مي يابد.

 [1]


فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com