IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت مطالب و مقالات مجسمه سازی
[1] ............................................................................................. [آن سوي سطح / نمايشگاهي در فالبروكِ كاليفرنيا ]
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آن سوي سطح / نمايشگاهي در فالبروكِ كاليفرنيا

دلبر شهباز
دو هفته‌نامه هنرهاي تجسمي تنديس، ص 17، شماره چهل و نه
عنوان :
نویسنده:
مترجم:
منبع:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

فالبروك شهري فرهنگي و هنري است در نزديكي شمال لس‌آنجلس كه عده‌اي از مجسمه‌سازان اخيراً اين مكان روستايي و تاريخي را به عنوان جايگاهي مناسب براي خلق و ارايه كارهاي خود برگزيده‌اند. «آن سوي سطح2 » نام دومين نمايشگاه مجسمه‌سازي است كه در اين منطقه برگزار مي‌شود. مري پرهنس1 از بانيان اين نمايشگاه، هنرمندي بود كه توانست كمك زيادي را در جهت پيشرفت فالبروك انجام دهد. در گالري‌هاي فالبروك، سعي بر معرفي و درك هر چه بهتر هنر معاصر است. كمي دورتر از مركز فرهنگي شهر، نمايشگاه خوبي براي هنرمندان ساخته شده كه در سال 1996 بازگشايي شد.
نمايشگاه «آن سوي سطح 2» در واقع تلفيقي بود از آثار هنرمنداني چون مادلين انجل2، پيتر متين3، لوپرهاك4 همين‌طور مجسمه‌سازاني چون بروس بيزلي5، فلچر بنتون6، جك زاجاك7، چادويك8 و غيره.
چيزي در حدود بيست مجسمه برنزي در نمايشگاه ديده مي‌شود. هر كدام بيان دروني پرقدرت و انكارناپذيري را القا مي‌كنند. مجسمه‌هاي غول‌پيكري چون آثار چادويك يا كارهاي كوچك متين كه تنها در حد يك طراحي ساده هستند. همگي در كنار هم فضاي خاصي را ايجاد كرده‌اند. همين گوناگوني در مفاهيم مجسمه‌ها نيز قابل درك هستند. بعضي سعي بر نشان دادن قدرتي ماورايي دارند و برخي ديگر بيانگر واقعيت هم‌زماني يا حتي فقط بازگوكننده نوعي اجراي خاص هستند.
كارهاي هنرمنداني چون بيزلي، انجل و پري به گونه‌اي تغزلي يا حقيقي جادويي هستند. آن‌ها عناصر دنيوي كاملاً بارز و آشكار را تبديل به عناصر بصري كرده‌اند. به عنوان مثال احجام سه‌بعدي بيزلي كه كاملاً هنري هستند و داراي فضايي غيرمادي مي‌باشند. او در يكي از كارهايش مجسمه برنزي هندسي را كار كرده كه لعاب زيبايي از رنگ‌هاي زرد و نارنجي و صورتي و قرمز از بالا تا پايين كشيده شده. اين نوع رنگ‌آميزي نقاشانه، نه براي زيبا جلوه دادن فرم بلكه به منظور ليف نشان دادن جنس سخت و محكم آن است. اين رنگ‌آميزي او توانست حسّ عادي و جذاب را القا كند.
يك هنرمند فمنيست به نام انجل با تمسخر و كنايه مجسمه‌ي زن آمريكايي قرن بيستم را با نام «الهه‌ي ايده‌آل»9 كار كرده. در اثر ديگر او، با عنوان «از جاروبرقي متنفرم» يك جاروبرقي كهنه را مي‌بينيم كه هنرمند آن را تغيير شكل داده و به صورت حجمي هم‌چون بدن يك زن درآورده كه حوله‌اي بر تن كرده است. با ديدن اين مجسمه كاملاً هدف هنرمند براي بينندگان فاش مي‌شود.
يانگ10 نيز هنرمند ديگري است كه آثار او تا حدي عاقلانه و ساده‌تر هستند. يكي از كارها با نام لوحي از گذشته Stella of the past كوتاه بودن زندگي انسان را دوباره در ذهن بيننده بيدار مي‌كند. در اين اثر با قرار دادن اشياي كهنه‌ي بي‌ارزشي در كنار يكديگر چون يك لوح سنگي يادبود و نيز نمايي از يك مرزعه بي‌حاصل، تصميم دارد گذشت زمان را بي‌ارزش جلوه دهد. اشيايي كه با گذشت زمان فرسوده شده‌اند، زميني بي‌حاصل كه با وجود زحمت‌هاي زياد اثري از ثمره در آن نيست و لوح سنگي كه ديگر گذشت زمان بر آن بي‌تأثير است. اين هنرمند توانسته اشياي جالبي را با زيركي و هوشياري خاصي در كنار هم قرار دهد و چيدماني بسيار تأثير برانگيز بيافريند.

 [1]

  • Mary Perhance
  • Madelynne Engle
  • Peter Mitten
  • Les Perhance
  • Bruce Beasly
  • Fletcher Benton
  • Jack Zajac
  • ‍Chadwick
  • Goddess ideal
  • Young

فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com